Monday, August 10, 2015

Image result for najib pegang duit

Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, penjelasan bahawa dana RM2.6 bilion dalam akaun peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak digunakan untuk kempen pilihan raya adalah tidak masuk akal.

Lebih-lebih lagi apabila melihat gaya hidup Najib yang nampak lebih mewah daripada yang boleh ditampung dari gaji seorang perdana menteri, kata Mahathir.

Malah, beliau juga hanya memerlukan kurang dari RM10 juta untuk setiap kempen pilihan raya BN yang diketuainya.

Mahathir menulis demikian di blognya, chedet.cc bagi menjawab penjelasan Najib kepada pemimpin BN bahawa jumlah RM2.6 bilion itu digunakan untuk pilihan raya.

“Penjelasan bahawa lebih RM2 bilion digunakan untuk pilihan raya adalah tidak masuk akal. Saya hanya perlukan kurang dari RM10 juta untuk setiap satu daripada lima (kempen) pilihan raya yang saya ketuai, dan saya memenangi kesemuanya dengan majoriti lebih dua pertiga.

“Kenapa anda perlukan RM2.6 bilion? Adakah untuk merasuah ahli politik atau penjawat awam atau untuk memanipulasi pilihan raya? Itu tidak betul, apa lagi sah di sisi undang-undang,” kata Mahathir.

Mengulas lanjut mengenai gaya hidup Najib, Mahathir berkata, tiada perdana menteri yang mampu hidup seperti itu dengan gaji RM20,000 sebulan.

“Kemewahan majlis pertunangan dan perkahwinan jauh melebih majlis golongan raja-raja. Beberapa majlis diadakan di Malaysia dan juga di Kazakhstan.

“Para tetamu diberi pelbagai hadiah oleh tuan rumah. Jelas sekali puluhan juta ringgit dibelanjakan, jauh melebihi apa yang mampu ditanggung oleh PM Malaysia,” katanya.

Mahathir juga mempersoalkan mengenai pembiayaan filem “porno” The Wolf of Wall Street oleh anak tiri Najib, Riza Aziz dan juga rombongan “membeli-belah di London, Paris dan tempat lain”.

“Jelas sekali PM dan isterinya memiliki wang yang lebih banyak daripada gaji dan elaun yang dibayar kepada PM,” tambahnya.

0 comments:

Post a Comment