Saturday, August 8, 2015


Tokoh pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menyeru rakyat Malaysia bersatu di belakang Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Bank Negara susulan dakwaan gangguan politik terhadap mereka.

“Saya menggesa agar semua rakyat Malaysia, ahli-ahli parlimen dari semua parti, NGO dan masyarakat sivil mengetepikan perbezaan dan bersatu untuk menyelamatkan negara kita dari krisis politik dan ekonomi yang melanda kita sekarang,” katanya.

Bekas ketua pembangkang itu menuntut semua “gangguan” dan "penggunaan" anggota polis diberhentikan dalam itu itu.

Kenyataan Anwar itu disampaikan melalui anggota parlimen Subang yang bertemu dengannya di penjara Sungai Buloh baru-baru ini.

Beberapa pegawai SPRM kini berdepan tindakan polis, termasuk disoal siasat, ditangkap dan direman, susulan dakwaan dokumen bocor ketika siasatan berkaitan 1MDB berlangsung.

Malah, terdapat juga dakwaan liar konspirasi anggota SPRM dan Bank Negara untuk menjatuhkan kerajaan – tuduhan yang dinafikan keras oleh mereka.

Merujuk isu Bank Negara, Anwar berkata terdapat tanda-tanda Bank Negara sebagai institusi kawal selia yang teramat penting, sedang diancam.

“Bank Negara wajib dibenarkan menjalankan tugas-tugas tanpa kekangan terutama di dalam aspek pengesanan dan pencegahan pengubahan dan aliran wang haram.

“Jika Bank Negara dilihat cuai dan tidak cekap menjalankan tugas akibat gangguan politik, maka ekonomi negara akan mengalami kesan yang amat serius,” katanya.

Bank Negara dan SPRM antara badan yang terlibat dalam pasukan petugas khas yang menyiasat kemasukan derma RM2.6 bilion ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Dua lagi badan turut terlibat, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Peguam Negara

0 comments:

Post a Comment