Wednesday, May 20, 2015

Hassan-Malek_gst_600KUALA LUMPUR: Rakyat negara ini sudah mula sedar bahawa pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) terhadap barangan tertentu tidak membebankan.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Seri Hassan Malek berkata, kesimpulan itu dibuat berdasarkan jumlah aduan kenaikkan harga barangan dan penipuan yang semakin menunjukkan penurunan.

“Saya lihat rekod kita menunjukkan aduan semakin menurun. Persepsi saya ialah rakyat sudah mula memahami bahawa GST ini sebenarnya bukan menyusahkan sesiapa,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan pelancaran Buku ‘Coffee Table’ Hasan Malek ‘Legasi Pemimpin Berjiwa Rakyat’ di Gloria Jeans Coffee, Menara PNS, Bangsar South City pada Rabu.
Hasan berkata, penerimaan rakyat jelas menunjukkan bahawa pelaksanaan cukai kepenggunaan iaitu GST sebenarnya menguntungkan rakyat.

“GST ini menguntungkan rakyat,” katanya.
Jelasnya, penilaian aduan yang dibuat pihak KPDNKK menerus pelbagai kaedah, seperti, easy adu, e-aduan, mykira, malalui telefon serta pusat anti percatutan.

“Semua kemudahan yang kita sediakan itu, mencatatkan penurunan, kamu semua boleh semak statistik di pejabat KPDNKK,” katanya.

0 comments:

Post a Comment