Friday, March 27, 2015

  • Perginya murabbi tiada bergantiMurabbi ummah yang sentiasa segar dalam ingatan masyarakat Kelantan khususnya.
 1 / 2 
PEMERGIAN Ayahanda Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat pada Khamis, 12 Februari (23 Rabiulakhir 1436 Hijrah) ibarat seperti kapal ketiadaan nakhoda hanyut dibawa arus lautan. Kehilangannya meninggalkan ruang kosong dalam masyarakat yang saat ini memerlukan ulama sepertinya untuk memimpin kehidupan mereka. 

Ramai menangisi pemergiannya. Bukan sahaja umat Islam di Malaysia, bahkan seluruh dunia Islam mengenali Tok Guru dan kepimpinannya.

Kolum wawancara Majalah I bulan ini mengupas mengenai kehidupan Allahyarham secara dekat. Penulis berkesempatan menemui anak saudaranya, Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani yang membesar bersama Allahyarham.

Ceritakan pengalaman ustaz bersama Allahyarham?

Saya adalah anak saudara kepada Allahyarham kerana adik kepada Tok Guru adalah mak saya iaitu Nik Khadijah Nik Mat. Allahyarham memiliki lima adik-beradik bermula dengan Nik Zainab, Nik Abdul Aziz, Nik Khadijah, Nik Azizah dan terakhir Nik Rozi. Jadi mak saya adalah anak ketiga selepas Allahyarham.

Setelah kematian ayah ketika saya berusia 8 tahun, Allahyarham meminta supaya saya tinggal di rumahnya dan belajar di Maahad Darul Anuar (Mada), Kampung Pulau Melaka, Kelantan. Waktu itu saya berusia 11 tahun.

Di Pulau Melaka, saya tinggal di rumahnya. Pada masa itu ada dua anak saudara tinggal bersama Allahyarham. Satu daripadanya saya dan seorang lagi sepupu iaitu Nik Zabidah.

Rapatnya saya dengan Allahyarham, apabila ke mana-mana sahaja beliau pergi berceramah, saya akan ikut walaupun di luar negeri kecuali Allahyarham tidak benarkan saya pergi jika esok paginya ada kelas kerana beliau risau pembelajaran saya terabai.

Setiap Jumaat wajib pada saya dan anak-anaknya pergi ke dewan zon untuk belajar. Pada malam Khamis, kami belajar Kitab Muizzah, manakala malam Jumaat, belajar Kitab Sirah bersamanya.

Kadang kala ada ketikanya curi-curi pergi ke tempat kuliah Tok Guru walaupun Allahyarham tidak benarkan saya pergi. Pada hari minggu pula, saya menemani isterinya ke pasar untuk membawa barang yang dibeli. Allahyarham hanya menungg di dalam kereta. Ini kerana jika beliau yang pergi ke pasar, beliau akan peroleh banyak barang percuma.

Semua itu berlaku sebelum kemenangan beliau dalam tahun 1987-88. Selepas beliau menang pilihan raya, Allahyarham banyak terikat dengan protokol. Dari situ saya sukar mengikuti beliau.

Walau bagaimana ketat sekalipun kawalan keselamatan, saya masih sempat mengikutinya ke kuliah sehinggalah menyambung pelajaran saya di Maahad Muhammadi Lelaki, Jalan Pengkalan Chepa Kelantan.

Apabila saya melanjutkan pelajaran saya di Universiti Al-Azhar, Mesir dalam jurusan syariah dan undang-undang, Allahyarham masih menghubungi saya dan meminta supaya saya dapatkan biasiswa dari negeri Kelantan walaupun saya anak jati Pahang. Allahyarham banyak
menolong dan memberikan bantuan kepada saya.

Allahyarham anggap saya seperti anaknya. Apabila saya balik kampung, beliau sentiasa menghantar saya ke stesen bas dan bila saya sampai ke Kelantan, beliau ambil saya di stesen bas. 
 
Apa pandangan Ustaz mengenai Allahyarham sebagai ayah, tenaga pengajar, penceramah, suami, dan pemimpin masyarakat?

Saya melihat cara hidupnya betul-betul mengikut sunnah Rasulullah SAW. Lebih-lebih lagi perkara yang melibatkan hubungannya dengan ibu beliau, Aminah Majid. Setiap kali balik daripada menyampaikan kuliah atau ceramah, Allahyarham akan melihat ibunya terlebih dahulu. Dan bila lihat ibunya tidur dan berada dalam keadaan sihat, barulah Allahyarham berjumpa dengan orang lain. Ibunya memang tinggal dengan beliau.

Pernah sekali selepas Allahyarham menang pilihan raya dan dilantik sebagai Menteri Besar Kelantan, ibunya tidak mahu tinggal di rumahnya lagi.

Dia mengemas barang dan beliau bertanya kepada ibunya: "Buat pa mek mengemas barang." Ibunya menjawab: "Mek mahu duk Pahang, balik kampung." Nik Aziz bertanya kembali: "Kenapa?." Ibunya menjawab: "Zid dah jadi Menteri Besar, Zid akan duduk di rumah Menteri Besar".

Selepas sahaja Allahyarham mendengar jawapan daripada ibunya itu, beliau terus menitiskan air mata dan memberitahu kepada ibunya, beliau tidak akan mendiami rumah Menteri Besar, beliau akan tinggal di rumah ini seperti biasa. Mendengar jawapan daripada Allahyarham, ibunya tidak jadi pindah dan terus menginap bersamanya. Kejadian itu pada 1990. Mek Allahyarham adalah antara orang yang rajin membaca al-Quran dan dia khatam al-Quran tiga hari sekali di penghujung usianya.

Saya lihat betapa Allahyarham betul-betul menjaga sunnah Rasulullah SAW seperti tahajud malam.

Saya masih ingat lagi setiap jam 4 pagi, Allahyarham akan bangun dan bawa termosnya lalu pergi ke bilik air untuk mandi. Balik macam mana lewat sekalipun, Allahyarham pasti menjaga solat tahajudnya itu.

Allahyarham ada berkata: "Kalau kita terjaga di tengah-tengah malam itu, ia sebenarnya satu anugerah daripada ALLAH. ALLAH kirimkan malaikat-Nya mengejutkan kita supaya bangun beribadah kepada ALLAH. Sebagai tanda terima kasih kerana mengejutkan kita, paling malas pun, mintalah apa-apa (berdoa) walau sedikit (meskipun kita masih di tempat tidur) kepada ALLAH. Kemudian tidurlah.

"Kalau kita sedar, kemudian kita terus sambung tidur tanpa ucapkan apa-apa (contoh beristighfar, bertahmid dan sebagainya). Kemudian malam kedua dan malam ketiga pun begitu juga. Kita bimbang malaikat tidak akan datang lagi mengejutkan kita."

Satu lagi adalah sifat dermawan yang ada padanya. Masuk satu Ramadan sahaja sejak saya kecil lagi sampai penghujung akhir hayatnya, ramai yang meminta derma kepadanya.

Dan tidak ada orang yang minta derma kepadanya pulang dengan tangan kosong. Pasti Allahyarham akan menderma walau tidak banyak jumlahnya.
 
Apa kenangan manis yang Ustaz tidak lupakan sepanjang bersama Allahyarham? 

Kenangan saya bersama dengan Allahyarham ada banyak dan yang masih segar dalam ingatan adalah ketika bermusafir dengannya dari Pahang ke Kelantan, kenangan ketika pergi ke setiap kuliah dan ceramahnya dan banyak lagi.

Apa yang paling seronok dalam hidup saya apabila dapat duduk bersama dengannya dalam kenderaan.

Saya melihat Allahyarham adalah seorang yang sangat rendah diri (humble), tidak banyak bercakap dalam kenderaan, duduk dengan zikir dan membaca al-Quran. Adakalanya dia mendengar kuliah daripada ceramahnya dan beliau pasangkannya dalam kereta.

Perjalanan dari Kelantan ke Pahang jauh, kami akan berhenti di mana sahaja kedai makan tanpa memilih kedai. Kedai tepi jalan pun Allahyarham tidak ada masalah untuk menjadi pelanggan di kedai berkenaan.

* Mahu mengetahui lebih lanjut mengenai murabbi ummah ini, dapatkan Majalah I edisi 150 keluaran April di tempat anda!

0 comments:

Post a Comment