Sunday, October 26, 2014

Selamat berkunjung ke blog Putera Izman Dot Com.Info Menarik hari ini mengenai 10 kebaikan seks yang mungkin kita tidak ketahui.Pada yang belum berkahwin pastikan anda berkahwin untuk mendapat kebaikan ini.Dan jangan lakukan secara tidak sah pada pasangan andaKebaikan hubungan seks tidak berakhir di kamar tidur sahaja, malahan mempunyai manfaat kesihatan lain yg menakjubkan. Di antara kebaikkan seks yang disokong oleh kajian saintifik termasuklah:
1 - Seks mengurangkan Tekanan Darah.
Kebaikkan seks yg utama ialah ia mengurangkan tekanan darah dan ‘stress’ secara keseluruhannya. Mengikut kajian yg diterbitkan oleh Biological Psychology, terdapat kaitan yg kuat diantara hubungan seks dan penurunan tekanan darah.

2 - Seks meningkatkan Immuniti badan.

Aktiviti seksual yg bagus bermakna anda mempunyai kesihatan fizikal yg baik. Membuat hubungan seks 2-3 kali seminggu dikaitkan dengan tahap antibodi A yg tinggi yg melindungi kita dari demam dan jangkitan kuman yg lain.

3 - Seks membakar lemak badan.
 Seks selama 30 min membakar 85 kalori atau lebih dan merupakan kaedah senaman yg baik kerana ia melibatkan aktiviti fizikal dan mental yg menyeluruh, kata Patti Britton, PhD, Pakar seksologist dari US.
 

4 - Seks menguatkan kesihatan jantung.
Ia bukan sahaja menguatkan jantung malahan mengurangkan serangan jantung berbanding dengan mereka yg lebih kurang aktiviti seksnya.

5 - Seks meninggikan Self-Esteem.

Seks meninggikan ‘Self esteem”. Kajian yg diterbitkan dalam Archives of Seksual Behavior menunjukkan, seks membuatkan kita merasa lebih bangga terhadap diri sendiri.

6 - Seks membuatkan kita lebih menyayangi.
Pelukkan mesra semasa hubungan seks merembeskan hormon oxytocin yg dipanggil “love” hormon yg mempengaruhi rasa sayang dan mengasihi.

7 - Seks mengurangkan sakit.

Semasa hormon oxytocin meninggi, tahap endorphins meningkat dengan tinggi menyebabkan rasa sakit berkurangan. Jadi sekiranya sakit kepala, sendi dan simtoms PMS semakin berkurangan. Anda boleh berterima kasih kepada hormon oxytocin dan hubungan seks anda.

8 - Seks mengurangkan risiko kanser Prostat
.
Didapati ejakulasi yg kerap pada usia 20’an mungkin boleh mengurangkan risiko kanser prostate semasa lebih berusia, demikian menurut kajian yg diterbitkan oleh British Journal of Urology International.

9 - Seks menguatkan otot pelvis.
Senaman kegel semasa seks menguatkan otot pelvis seterusnya mengurangkan risiko rahim jatuh dan masalah terkencing apabila usia menopos nanti.

10 - Seks membuatkan anda tidur lebih nyenyak.
Oxytocin yg dirembeskan memberikan rasa mengantuk dan mendorong tidur yg lebih nyenyak menurut kajian


Sumber : blog putera izman.com

0 comments:

Post a Comment